Interpelacje i zapytania
Przepisy art. 24 ustawy o samorządzie gminnym wskazują, że w sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować pisemne interpelacje i zapytania do burmistrza.
Ustawa stanowi, że interpelacja winna dotyczyć spraw o istotnym znaczeniu dla gminy i zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego przedmiotem interpelacji oraz wynikające z niej pytania.
Natomiast zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
Zapytanie, podobnie jak interpelacja, również powinno zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego przedmiotem zapytania oraz wynikające z niej pytania.
Ustawa stanowi, że interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, który przekazuje je niezwłocznie burmistrzowi. Burmistrz, lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dnia od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania.
Zgłoszone interpelacje i zapytania wraz z odpowiedzią burmistrza lub wyznaczonej osoby są:
W sytuacji, gdy interpelacja lub zapytanie zawiera dane chronione prawem, które nie mogą zostać ujawnione publicznie, muszą one zostać przez publikującego usunięte z określeniem zakresu usunięcia.